Мапа сајтаИмпресум
Приступна страна > О нама > Изводи из медија > На мети аутомобила


На мети аутомобила


31.08.2005. - Вечерње новости

САМО неколико месеци пошто је депоима са књигама Народне библиотеке Србије у Београду запретила опасност од катастрофалне поплаве, због напрсле конструкције зграде, што је у међувремену санирано, наша највећа ризница књига се нашла пред новом неприликом - у њеној непосредној близини, тачније дуж већег дела Скерлићеве улице, ускоро би требало да почне изградња подземне гараже од 350 места, што би довело до многих нежељених последица.

Запослени у овој установи, као и многи релевантни стручњаци, које су они ангажовали да одреде степен безбедности Библиотеке у случају изградње гараже сматрају да би то директно угрозило функционисање самог објекта. Изградњом гараже би се само повећала бука и ниво вибрација објекта (што би било погубно за већ уздрману конструкцију), као и концентрација аеро загађења које се преко система природне вентилације депоа и трезора директно убацује и угрожава микроклиму.

СПОРНИ МЕТРИ
ИСТОВРЕМЕНО то би угрозило и квалитет микроклиме у просторима читаоница у којима дневно борави око хиљаду корисника. Предвиђена измена урбанистичких услова онемогућила би изградњу депоа у две етаже, површине 8.000 квадрата, који су овој установи и те како потребни.
- Став запослених и наших корисника је да је изградња подземне гараже недопустива - каже Сретен Угричић, управник Библиотеке. - Ако већ нешто мора да се гради, боље је да се граде магацини, који су нам неопходни, него гаража.
Према објашњењу архитекти Урбанистичког завода, гаража би требало да буде удаљена 11 метара од Библиотеке, а главни архитекта Београда тврди да ће бити 20 метара и да јавна гаража нема никакве везе са Библиотеком. У Библиотеци тврде да је померањем кота на цртежу Плана утврђено да ће гаража бити удаљена само осам метара од зграде уз могућност даљег померања ка објекту Библиотеке због комуналних инсталација.
- Ако погледамо План, примећујемо да у њему пише да ће грађевинска линија подземних етажа бити коначно утврђена тек после детаљног испитивања терена и статичке стабилности конструкције Библиотеке. Како је могуће утврдити да ће гаража имати 350 места, а да се не зна њена локација, нити димензије? Како је могуће планирати гаражу на више спратова, а да нису извршена испитивања стабилности терена? - запитао се Угричић.
Пројектом санације утврђено је да је Библиотека саграђена на лесном терену, да постоје подземне воде и вибрациј из железничког тунела, па је и самим тим угрожена стабилност зграде. Али, то није све...

МЕКА МЕТА
Стручна комисија Факултета цивилне одбране је утврдила да Библиотека и Храм Светог Саве, који се налази у непосредној близини, од великог су значаја и какви такви представљају уносну "меку мету" за терористичке нападе. Поред тога, пишу у образложењу, на овом простору се, поводом верских празника неколико пута годишње окупља много људи чија се безбедност доводи у питање. Иако је простор Светосавског платоа лако контролисати, због распореда објеката и конфигурације земљишта, уколико би се изградила гаража ауто-бомбом би се лако извео терористички напад, јер је веома тешко контролисати аутомобиле, а чињеница је да се у многим користи плински погон који сам може бити коришћен као бомба.
У Одељењу за заштиту и конзервацију Библиотеке подсећају да су један од најопаснијих узорака оштећења целулозних влакана, која су основни састојак папира, кисели гасови из атмосфере. Да би се умањило њихово дејство, потребно је да се побољша микроклима. Народна библиотека заштићена је парком који је окружује, али би изградња гараже директно погоршала микроклиму.
Као решење овог проблема у Библиотеци предлажу да се Народна библиотека прикључи комплексу Светосавског трга, из кога је из непознатих разлога искључена, да се размотре могуће локације за изградњу анекса депоа већег габарита од предвиђеног, да се за комплекс Библиотеке укључујући и Скерлићеву улицу изради посебан урбанистички пројекат у којем ће бити дефинисани сви плански и други елементи неопходни за потребе ове установе.

САНАЦИЈА
РАДОВИ на комплетној санацији зграде су у току, али је питање да ли ће све бити завршено до краја ове грађевинске сезоне. Влада је пре месец дана издвојила 35.000.000 динара за то, али тај новац још није легао на рачун Библиотеке. Угричић нам је то потврдио и додао да су они морали да започну радове, јер би свако њихово даље одлагање или привремена обустава изазвало катастрофалне последице.
Зидови су огољени, да би се зграда трајно заштитила скинут је изолациони слој, па би свако одлагање радова било погубно. Надамо се да ће новац брзо стићи. У супротном...

БИО БИ СКАНДАЛ
Уз управника Народне библиотеке Србије Сретена Угрешића, глас против намере да буде изграђена гаража у непосредној близини зграде Библиотеке, јуче су јавно дигли и чланови Управног одбора, књижевница Светлана Велмар Јанковић и проф. др Ђорђије Вуковић.
Велмар Јанковић је оценила да би одлука о градњи гараже била скандалозна и да је неопходна јавна расправа о Библиотеци пре него што се донесе коначан план о преуређењу њене околине. Вуковић је подсетио да су чланови УО различитих политичких опредељења, али да су сви јединствени у намери да се спречи изградња гараже.

Д. Матовић





горе штампај пошаљи